خرید آنلاین انواع گلدان سفالی و سرامیکی از لالجین

ساخت وبلاگ
خاک رس چیست

خاک رس چیست؟

در این مقاله قصد داریم در مورد خاک رس، انواع آن و ویژگی فیزیکی آن بصورت دقیق صحبت کنیم. این خاک ماده اولیه سفال و قسمتی از پوسته جامد زمین است که بر اثر عمل تخریبی و متلاشی شدن صخره ها تشکیل و روی هم انباشته شده است. خاک رس همواره در طبیعت موجود بوده و بیش از مصرف آن در دسترس است. زمین شناسان عقیده دارند که کره زمین از ذرات ریز مذاب تشکیل شده و پوسته سرد شده این مجموعه نسبت به حجم آن بسیار نازک بوده، بر اثر مرور زمان سرد و سخت شده و چون پوششی، حجم مذاب را در برگرفته است. با شهر سفال همراه باشید.

خاک رس چیست
خاک رس چیست؟
  • بیشتر بدانید: سفال چبیست؟

هنگامی که سطح زمین مذاب بود، مواد سنگین مثل فلزات کم کم در قشر عمیق تر جای گرفتند و باقیمانده مواد مذاب در سطح زمین تقریبا به صورت مخلوطی یکنواخت باقی ماند و همان طور که از حرارت این توده مذاب کاسته می شد، پوسته زمین شکل گرفت و سخت شد. سنگهایی که بر اثر سردشدن مواد مذاب در سطح زمین تشکیل گردید سنگهای آتشی نامیده میشود که این سنگها بخشی از مواد تشکیل دهنده خاک رس است.

مواد تشکیل دهنده قشر جامد زمین تقریبا یکنواخت و مشابه است. درجه بندی هایی که طبق آنها سنگهای سطح زمین را رده بندی می کنند، براساس تغییرات و تشکیل سنگهای مختلف در دوره های بعدی است. عمق چند هزار متری کره زمین را اغلب لایه های بازالت تشکیل میدهد که بیش از ۱۶۰ کیلومتر ضخامت دارد، هنوز اطلاعات کافی از مواد تشکیل دهنده طبقه تحتانی این لایه به دست نیامده است.

به طور کلی عمده مواد سطح زمین سیلیکات و آلومینیوم است (حدود ۷۵%) که همین دو ماده قسمت اعظم خاک رس را نیز تشکیل می دهد. با سرد شدن قشر جامد زمین مواد معدنی نیز شکل گرفت. مواد معدنی همان مواد طبیعی با ترکیب و خواص شیمیایی مخصوص به خود است.

سرد شدن زمین باعث تشکیل کریستال مواد معدنی از مواد مذاب گردید و به علت وجود شرایط متفاوت، مواد مختلف دیگر نیز با هم ترکیب شدند. شرایط مختلف سرد شدن کره مذاب زمین و تفاوت سرعت سرد شدن و مواد مختلف تشکیل دهنده هر منطقه باعث به وجود آمدن مواد معدنی مختلف گردید.

فلدسپار که عمده مواد خاک را تشکیل میدهد قسمت اصلی پوسته جامد زمین بوده و مرکب است از سیلیکات کریستال شده، آلومینیوم، پتاسیم، کلسیم، سدیم و باریم. عوامل طبیعی پس از تشکیل کوه ها باعث تخریب آنها گردید و مقدار زیادی از این سنگ ها را خرد کرد و با خود به فرورفتگی های زمین یعنی اقیانوس و دریاها حمل کرد. موادی که به وسیله رودخانه ها از کوه ها به اقیانوس و دریاها حمل گردید، به صورت لایه لایه روی هم قرار گرفت و بر اثر مرور زمان و فشار طبقات فوقانی به سنگ رسوبی تبدیل شد.

تغییرات بعدي پوسته جامد زمین و چین خوردگی های جدید باعث شد که این طبقات رسوبی مرتباً سر از زمین بیرون آورده، به صورت کوهها ظاهر شود و بر اثر عوامل طبیعی مجدداً تخریب و ته نشین گردد که حاصل این عمل مداوم، تشکیل خاک رس بود.

خاک رس چیست
خاک رس چیست؟

خاک رس آخرین محصول تجزیه سنگهاست. چنانچه کوهها و تپه ها بر اثر عوامل طبیعی ساییده و به ذرات بسیار ریز تبدیل شود، پس از حمل در دلتاها و مناطق گسترده رسوب نموده و بعدا بر اثر بالا آمدن تدریجی قسمت های زمین از سطح آب، خشک و آماده بهره برداری برای مصارف سفالگری می گردد.

خاک رس از لحاظ فیزیکی با سنگهای تشکیل دهنده آن فرق می کند، ولی مواد شیمیایی آن چندان تفاوتی با آنها ندارد. خاک رس خالص تر، خاکی است که آهن کمتر و آلومینیوم و مواد سیلیسی کافی داشته باشد؛ مانند خاک چینی و گل رس قهوه ای، چون گل رس اساسا از آلومینیوم و سیلیکات یا هیدرات سیلیکات آلومینیوم تشکیل می شود، دیگر مواد و اکسیدهای موجود در آن را ناخالصی می گویند. خاک رس چیست

هیدرات سیلیکات آلومینیوم ناشی از فعل و انفعال فیزیکی و شیمیایی صخره های فلدسپاری است. گئولینات نام علمی مخصوصی است که به خاک رس خالص داده می شود. مواد خاک رس به سنگهای تشکیل دهنده آن بستگی دارد؛ مثلا ممکن است خاک رس بیشتر یا کمتر از حد معمول آهن داشته یا دارای مقدار زیادی کوارتز با اکسید باشد.

در ترکیبات شیمیایی گل رس مقدار زیادی آب وجود دارد که این آب ترکیبی باعث نرم شدن گل و همچنین حل مواد ریز آن می شود. هر قدر بلورهای خاک رس کوچکتر باشد، حجم آبی که آن بلورها را از هم جدا می کند زیادتر است و به این ترتیب حالت شکل پذیری آن بیشتر؛ در عکس این قضیه، حالت شکل پذیری کمتر می شود.

آب شکل پذیری یا آبی که به گل رس اضافه می شود نباید با آب شیمیایی که جزء مولکولهای تشکیل دهنده گل رس است، اشتباه شود. این آب در اثر هوای آزاد خشک نمی شود و از دست نمی رود بلکه در درجه حرارت بالا بر اثر تبخیر از گل رس خارج می شود. بنابراین شناسایی انواع گل رس ها، برای تعیین درجه پخت لازم، ضروری است.

خاک رس چیست
خاک رس چیست؟

انواع خاک رس

  •  خاک رس رسوبی

خاک رس رسوبی به صورت پوسته رسوبی که تحت فشار است تشکیل می شود و چون یک مسیر طولانی را از جایی که تخریب می شود و همینطور تجزیه سنگ های تشکیل دهنده طی می کند به قطعه های بسیار ریز و خیلی فشرده تبدیل می شود و به صورت کاملا طبیعی دچار یک سری فعل و انفعال و واکنش ها می شود، گاها یک سری ناخالصی ها مانند منیزیوم، قلیاها، آهن ، کوارتز، میکا و گرانیت در آن ها دیده می شود.

وقتیکه گل های رسوبی یکی از مواد را کم دارد، سفالگران با تکیه بر تجربیات خود، هنگام ورز دادن گل یا زمان خشک شدن، مواد مورد نیاز که ممکن است پودر سنگریزه و ماسه باشد را شناسایی می کنند و به روش های مختلفی به خاک اضافه می کنند.

  •  خاک رس گلوله ای

خاک رس گلوله ای به شکل طبیعی در بسترهای لایه زمین تشکیل می شود. به نظر می رسد به دلیل اینکه  نسبت به خاک رس رسوبی کمتر جابه جا می شود و همینطور کمتر با مواد دیگر ترکیب می شود و به صورت یک سری توده  در رگه های لایه زمین به دست می آید، آنچنان تحت فشار نبوده، به همین دلیل قابلیت انقباض آن ها گاها به ۲۰% هم می رسد. خاک رس چیست

  •  خاک رس قرمز

خاک رس قرمز در مکان هایی که مواد آهنی و همینطور رسوبات سنگ آهن در جریان تخریب و فشار پوسته زمین بیشتر از سایر مواد وجود دارد، ترکیب می شود. اکسید آهن در شکل پذیری گل و همینطور میزان حرارت موردنیاز جهت پخت و استحکام بعدی آن نقش بسیار مهمی دارد. ترکیبات خاک رس قرمز متنوع است و درجه پخت آن گاها به ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد و بالاتر می رود. خاک رس قرمز در هنگام پخت در حرارت بین ۱۰۰۰ درجه تا ۱۲۰۰ درجه به رنگ زرد، نخودی و قرمز در می آید. خاک رس چیست

  •  خاک رس آهکی

خاک رس آهکی تشکیل شده از ترکیبات فلدسپاتی است که شامل مواد آهکی، شن، ماسه و مواد گدازنده دیگر بوده و شکل پذیری آن مشکل است، درجه حرارت و کنترل بر پخت آن بسیار مهم است.

  •  خاک رس های دیرگداز

خاک رس های دیر گداز در مکان هایی که سنگ های معدنی سخت و بیشتر زغال سنگ است یافت می شود. مولکول های تشکیل دهنده خاک باعث می شود که آنچنان شکل پذیری نداشته باشد و به حرارت بالایی نیاز داشته باشد.

خاک رس چیست
خاک رس چیست؟

خاصیت فیزیکی گل رُس

  •  اندازه و شکل ذرات

اندازه و شکل ذرات خاک رس که عامل تشخیص قابلیت ارتجاعی گل است با میکروسکوپ قابل تشخیص است. با توجه به یک سری مطالعات انجام شده ویژگی اصلی گل رس به این ذرات بسیار ریز بستگی دارد. این ذرات ریز که مثل دانه های ریز کریستال در خاک دیده مشاهده می شوند دانه های درشت تر هم در آن دیده می شود که ممکن است این دانه ها ذرات تجزیه شده فلدسپار، کوارتز یا سایر مواد باشد که کامل تجزیه نشده است و به همرا مواد دیگر ته نشین شده است.

در بعضی از خاک های رس این ذرات درشت بیشتر است که شستن از گل جدا می شوند. اندکی مواد آلی هم در خاک رس وجود دارد که حین  پختن گل از بین می رود ولی وجود آن برای شکل پذیری گل مهم است. 

  • شکل پذیری گل رُس

خاک رس وقتی با یک میزان مشخص از آب ترکیب و مخلوط می شود مقدار معین با آب مخلوط شود می تواند به شکل های مختلفی درآید، که این خاصیت و قابلیت را شکل پذیری گل رس می نامند که یکی از خاصیت های اصلی و مهم آن است و خاک رس تنها ماده معدنی طبیعی است که این خاصیت را دارد، این خاصیت به دلیل کوچک بودن ذرات موجود در گل رس است که بعد از اینکه با آب مخلوط می شود حالت لغزش پذیری پیدا می کند که همین باعث خاصیت شکل پذیری آن می شود.

ریز بودن ذرات خاک رس یکی از دلایل مهم در بوجود آمدن این خاصیت است. برای آزمایش این خاصیت گل رس مقداری از آن را به صورت لوله در می آورند و با کشیدن و خم کردن میزان شکل پذیری آن را بررسی می کنند. خاک رس چیست

خاک رس چیست
خاک رس چیست؟

چگونه خاک رس مرغوب را تشخیص دهیم؟

خاک رس بیشتر از هر ماده دیگری برای تولید ظروف سفالی مورد استفاده قرار می گیرد به همین دلیل سفالگران باید بتوانند خاک رس مرغوب را تشخیص دهند تا هنگام پخت ظروف مشکلی پیش نیاید، به همین دلیل به دو دسته تقسیم می شود:

  1. دسته اول گل رسی است که از سنگ های فلدسپات تشکیل شده و در مسیر انتقال توسط آب یا یخچال طبیعی جابجا نشده است، این گل ها بسیار کمیاب هستند و سایر گل ها در مسیر انتقال توسط آب تخریب می شوند و در دریاها و دریاچه ها رسوب می کنند. ولی گل های دسته اول اینگونه نیستند و ذرات آن از هم جدا نشده است، این گل ها به دلیل اینکه دست نخورده باقی می مانند و با مواد دیگر ترکیب نمی شوند سخت و شکل پذیر هستند.
  2. دسته دوم گل رسی است که وقتی از سنگ اصلی جدا می شود هنگام انتقال توسط آب و یخچال طبیعی جابجا می شود، برعکس دسته اول این گل ها به راحتی یافت می شوند و هنگام انتقال هم ذرات آن از هم جدا می شود و دارای موادی مثل کوارتز، میکا، آهن و غیره هستند، به همین دلیل برای سفالگری بسیار مناسب هستند.

راستی! خوشحال میشیم در   کانال تلگرام  یا    پیج اینستاگرام    شهر سفال عضو بشید.

 
 
خرید آنلاین انواع گلدان سفالی و سرامیکی از لالجین...
ما را در سایت خرید آنلاین انواع گلدان سفالی و سرامیکی از لالجین دنبال می کنید

برچسب : خاک رس, نویسنده : شهر سفال ceramicvase بازدید : 63 تاريخ : دوشنبه 29 خرداد 1402 ساعت: 20:28

تفاوت سفال و سرامیک

تفاوت سفال و سرامیک

شاخه های مختلف صنایع دستی در نقاط مختلف دنیا در طی زمان سیر تکاملی پیموده و امروز بسته به عواملی مانند: جایگاه صنایع دستی در سیاست گذاری دولت ها، حمایت های مردمی و دولتی از صنایع دستی، عدم وجود کمبود در تامین مواد اولیه، گرایش های فرهنگی مردم و… پیشرفت داشته اند. کشور ما ایران نیز از این قاعده مستثنا نبوده، بطوری که با مطالعه ی تاریخ حکومت ها به نقش هر یک از عوامل یاد شده در توسعه و پیشرفت صنایع دستی کشورمان پی می بریم. به عنوان مثال در دوره ی صفویان شاهد به اوج رسیدن صنعت کاشی سازی سنتی و نیز معماری ایرانی اسلامی هستیم.

سفالگری به عنوان هنری که خاستگاهی شرقی دارد، در ادوار مختلف تاریخی و نیز بسته به شرایط زمانی گوناگون فراز و نشیب های زیادی داشته و امروز با توسعه ی دستگاه های سفالگری، اعم از چرخ سفالگری، دستگاه اکسترودر، انواع کوره های پیشرفته ی برقی و گازی و… تا حد قابل قبولی به جایگاه اصلی و مورد انتظار خود در جهان رسیده است. با این مقدمه، به موضوع اصلی یعنی تفاوت سفال و سرامیک می پردازیم. با شهر سفال همراه باشید.

سفالگری امروز ما با سفالگری قرون قبل، بسیار متفاوت است. پیشرفت هایی که باعث شد چرخ های سفالگری که با نیروی پای سفالگر می چرخیدند با زدن کلید برق برای ساعت ها کار کنند، تا حد زیادی توانستند از خستگی جسم و جان هنرمند سفالگر بکاهند و او را بیشتر به سمت اندیشه برای بهینه کردن فعالیت های تولیدی سوق دهند. این پیشرفت ها ابتدا سفالگری چرخی را به اوج ظرافت و زیبایی و تکامل کشاندند و در ادامه، موجب پیدایش زیر شاخه ی جدیدی برای صنعت سفال شدند که “سرامیک” نامیده می شود.

تفاوت سفال و سرامیک چیست؟
  نمونه ای از گلدان های سفالی شهر سفال _تفاوت سفال و سرامیک

سرامیک چیست؟

پیش از این به طور کامل راجع به سرامیک صحبت کرده ایم، برای اینکه اطلاعات بیشتری راجع به سرامیک بدست آورید پیشنهاد می شود مقاله سرامیک چیست را مطالعه کنید. سرامیک سازی زیر شاخه ی علمی سفالگری محسوب می شود. به طوری که در آن علاوه بر سفالگری، هنرهای مرتبط دیگری چون مجسمه سازی نیز دیده می شود. ‌

مدلسازی گچی از روی قطعه ی سفالی ساخته شده با گل رس و چرخ و سپس قالب گیری از روی مدل گچی و تکثیر نمونه های هم سایز و هم شکل نمونه ی اولیه ی سفالی، چیزی بود که توانست پاسخ مناسبی به تقاضای بالای بازار صنایع دستی بدهد و هنرمند سفالگر را در اندیشه ی طراحی نمونه مدل های سفالی بیشتری برای بردن به خط تولید سرامیک (بعد از مدلسازی گچی و قالب گیری) ببرد.

با این توضیحات، به صراحت می توان گفت که از لحاظ ارزش هنری و شیوه ی پیدایش و ساخت اولیه ی یک اثر سرامیکی هیچ تفاوتی با سفال ندارد، و در واقع هر قطعه ی سرامیکی ابتدا سفال بوده است.
اما این دو (سفال و سرامیک) در موارد فنی از قبیل: فرمولاسیون خمیر بدنه، رنگ بدنه قبل و بعد از پخت، لعاب پذیری، دمای پخت، قابلیت بالا بردن تولید روزانه، مواد اولیه و… تفاوت هایی دارند که در ادامه به آنها می پردازیم و می توان گفت اصلی ترین تفاوت سفال و سرامیک مواد اولیه آنها است.

همچنین بخوانید: سرامیک چیست؟

تفاوت سفال و سرامیک چیست؟
 نمونه ای از گلدان های سرامیکی شهر سفال _تفاوت سفال و سرامیک

فرق سفال و سرامیک چیست؟

ماده ی اولیه ی لازم برای سفالگری، گل است که اغلب تنها فقط با ترکیب خاک رس و آب درست می شود، به همین خاطر گل سفالگری بیشتر با نام گل رس سفالگری شناخته می شود. این در صورتی است که در فرمولاسیون بدنه های سرامیکی به چندین نمونه خاک که هر یک نقش خاص خود را ایفا می کنند، استفاده می شود.

خاک رس چینی، بالکلی، دولومیت، بنتونیت و… در ترکیب با آب و چسب سیلیکات و گاهی بعضی دیگر از مواد معدنی، تشکیل دوغاب لازم برای تولید سرامیک را می دهند. دوغاب ماده ای است با گرانروی ای بین گرانروی عسل و آب که حدود پنج دقیقه بعد از ریخته شدن در قالب های گچی، قطعه ی اولیه ی سرامیکی را به ما می دهد. نمونه های سفالی در طیف رنگی قرمز و نمونه های سرامیکی در طیف رنگی سفید می باشند.

هر چقدر از زمان تولید اولیه ی این دو بگذرد، آب موجود در بدنه ها تبخیر و در سفال از قرمزی و در سرامیک از تیرگی رنگ بدنه کاسته می شود تا اینکه پس از پخت سفال و سرامیک در کوره، رنگ سفال تا حد ممکن روشن می شود بطوری که شاهد بدنه ای در طیف کرم می شویم، این در حالی است که نمونه ی مشابه سرامیکی پس از پخت، کاملأ سفید می شود.

بدنه ی سفید سرامیک باعث بالا رفتن لعاب پذیری آن می شود و این باعث شده تنوع رنگی سرامیک ها بسیار بیشتر از سفال شود. زیرا وجود یون آهن در بدنه ی سفال که اتفاقأ قرمزی اولیه ی بدنه را که در بالا گفته شد نیز باعث می شود، لعاب پذیری بدنه ی سفالی را کم می کند. به این معنا که لعاب های زیاد با رنگ های متفاوت را نمی توان روی سفال کار کرد و این مشکل با ماده ای به نام انگوب که برای اصلاح لعاب پذیری و رفع قرمزی بدنه به کار می رود، حل می شود.

تعداد تولید یک محصول سفالی در روز محدود می باشد. زیرا توان هنرمند سفالگر برای کار در یک روز محدود است. اما سرعت تولید نمونه ی مشابه سفال در کارگاه های سرامیک سازی بالاست و تکنولوژی کمک شایانی به افزایش میزان تولید نمونه های سرامیکی کرده.

دمای پخت سفال در محدوده ی ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ درجه ی سانتیگراد است اما سرامیک ها برای پخته شدن به دمای بیشتری نیاز دارند. دمای مورد نیاز برای پخت سرامیک ها با توجه به فرمولاسیون بدنه، بین ۱۰۰۰ تا ۱۳۰۰ درجه ی سانتیگراد می باشد که در دمای بالاتر از این محدوده، به بدنه های چینی می رسیم. سفالگرها معتقدند، پیدایش سرامیک نه تنها باعث کمرنگ شدن سفالگری نشد، بلکه باعث شد جوانان با علاقه ی بیشتری پیشه ی پدران شان را ادامه دهند و با تلفیق سفال و سرامیک به بقاء هنر اصیل سفالگری کمک کنند.

همچنین بخوانید: خاک رس چیست؟

تفاوت سفال و سرامیک چیست؟
 یک نما از کارگاه تولید گلدان سرامیکی _تفاوت سفال و سرامیک

تاریخچه سفال و سرامیک

سفال نسبت به سرامیک تاریخچه قدیمی تری دارد و اولین ساخته های دست بشر سفالی بوده اند، اما به تدریج و با پیشرفت علم و کشف یک سری مواد و ترکیب آنها با سفال، سرامیک ساخته شده، به طور کلی پیشینه ساخت سفال و سرامیک به ۱۰۰۰۰ سال قبل از میلاد باز می گردد.

خرید سفال و سرامیک از لالجین

با توجه به مشکلات دسترسی و مسافرت به شهر لالجین جهت خرید سفال و سرامیک ایده فروش اینترنتی محصولات به فکر تیم شهر سفال رسید تا هموطنان عزیز بدون صرف وقت و هزینه اضافی محصول مورد نظر خود را به راحتی از این طریق خریداری کنند، شما می توانبد انواع محصولات سفالی و سرامیکی تولید شده در شهر لالجین را در فروشگاه شهر سفال مشاهده کنید و یک خرید امن و مطمعن داشته باشید.

تفاوت سفال و سرامیک چیست؟
  نمونه ای از یک سرویس کامل از ظروف سرامیکی _تفاوت سفال و سرامیک

راستی! خوشحال میشیم در   کانال تلگرام  یا   پیج اینستاگرام   شهر سفال عضو بشید.

خرید آنلاین انواع گلدان سفالی و سرامیکی از لالجین...
ما را در سایت خرید آنلاین انواع گلدان سفالی و سرامیکی از لالجین دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : شهر سفال ceramicvase بازدید : 61 تاريخ : دوشنبه 22 خرداد 1402 ساعت: 20:38